pondělí 8. prosince 2014

Perníčky - moje předvánoční mánie

Začíná vlna příspěvků na téma vánoční přípravy a pečení. Nejsem nijak zdatná cukrářka, takže mám pár druhů cukroví, které zvládnou i naprostí začátečníci. Letos jsem zvolila svých osm nejoblíbenějších.

Jako první se musí udělat rozhodně perníčky. Jednak musí změknout a jednak je potřeba je pečlivě nazdobit. A protože peču z velké dávky těsta, což vydá na nějakých 350 kousků, zdobení se protáhne na pár večerů... Zkusila jsem několik receptů a nakonec to u mě vyhrál jeden získaný vlastně náhodou.


Na vánoční besídku žáci nosili cukroví, abychom se patřičně naladili. Moc jsem neochutnávala, ale nějak se mi do rukou dostaly voňavé perníčky. A byla to láska  na první ochutnání. Maminka žáka mi recept ráda napsala, a tak už tři roky peču tyto a jsem spokojená.


Recept:

800 g hl. mouky
400 g cukru
200 g medu
4 vejce
1 kypřící prášek do perníku
lžička jedlé sody
koření: lžíce skořice, 6 hvězdic badyánu, lžíce hřebíčku, špetka anýzu - vše utlouct v hmoždíři(lze nahradit 4 lžičkami perníkového koření Vitana)

Těsto se velmi pomalu spojuje, proto se toho nelekejte. Já jej pomalu hnětu, s přestávkami na odpočinek (pro ruce i pro těsto) i půl hodiny. Potom je zabalené ve folii nechávám aspoň 12 hodin v chladu. Pak už to jde snadno, vyválet, vykrájet, potřít rozšlehaným vajíčkem a šup do vyhřáté trouby na 180°C. Peču je zhruba 12 - 15 minut. Až to zavoní a okraje jsou hnědší, jdou z trouby ven. Měknout je nechávám v papírové krabici na balkoně, po týdnu až 14 dnech jsou měkké. Z tohoto množství surovin jsem udělala 10 plechů, přibližně 350 perníčků.
Rozdíl: 4 hodiny
Část perníčků chystám jako ozdoby na stromeček a jmenovky na dárky. Dlouho jsem zkoušela, čím nejlépe udělat dírku. Špejle se neosvědčila, perníčky upečením naběhnou a dírka zmizí. Vykrajovátko, které mám na udělání středu u lineckého cukroví naopak zanechá díru příliš velkou. A tak jsem zkusila brčko. Povedlo se, dírky i po upečení zůstanou, jsou velikostně akorát a provázek jimi jde lehce protáhnout.


Teď se jdu věnovat zdobení, o tom bude některý další příspěvek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za návštěvu a za komentář. Na viděnou!